tisdag 7 juli 2009

Spa Yasuragi Hasseludden

Jag kom på att jag kanske skulle berätta lite om spavistelsen härom helgen. Har helt glömt att skriva om det eftersom det varit fullt upp med rallyaktiviteter förra veckan.
Vi åkte på fredagen vid halv ett. Hämtade de andra två och sen drog vi. ”Lunch” på Hummelsta och sen började trafiken öka. In i Stockholm var det ganska lugnt, men ut… Aaargh! Jag som hatar rusningstrafik… Men igenom kom vi fast det tog tid.
Det var ju lite varmt också, så när vi kom fram var det bara att checka in, ta ut sin baddräkt och yukata (morgonrock ”geisha kimono style”) och sen packa upp det nödvändigaste, varva ner en stund och sen gå för att bada japanskt. Vi fick lära oss hur man gör av en i personalen och sen badades det! Vi gick ut och satte oss i de tempererade poolerna – 38grader – men det kändes inte varmt när man väl kommit i, det fläktade skönt från inloppet till hamnen. Sol och bad ett par timmar sen då. Kl. 20 blev det middag, provade naturligtvis sushi, det var ju ändå ett japanskt ställe. Men nej, sushi är inget för mig. Som tur var fanns det annan mat också som var kanongod. Åt kyckling och en massa grönsaker. Efter maten satt vi och pratade ute på terrassen, tog en drink och såg ut över havet. Såå fint! Efter det var det verkligen skönt att sova!
Lördagen började relativt tidigt. Mamma hade en fotbehandling kl. 11 och en klass före det så vi gick för att käka frukost redan strax efter nio. Mumsigt! Massor av färsk frukt! Sen var det bad och soldags igen. Hämtade bikinin, boken och fixade en solsäng. Sen njöt vi hela dagen nästan. Fruktbuffén med te vatten och massor av olika sorters frukt njöt vi också av. Kanon! Var på qi gong och vilade sen en stund innan middagen, lika god mat idag med. Åt lax, karré och en jättegod kall sås och massor av grönsaker. Mums! Efter middagen åt vi snacks, drack drinkar och spelade TP på terrassen. Blev kvar ute till sent, det var ju ljummet hela kvällen. Spelade dock klart inne då knotten började komma. Hann med lite läsning och virkning under dagen också, men det gör jag ju mest för jämnan...
Söndagen blev en ännu tidigare frukost eftersom jag skulle på shiatsu-massage kl. 9.00. Såå himla skönt var det! Det kan jag rekommendera till alla som får chansen! Efter det blev det lite mer sol, bad och frukt innan det var dags att checka ut vid tolv. Vi handlade lite i shoppen också, skrubb-pad och -vante för min del samt en liten liten sköldpadda till min samling. Sen tog vi den stekheta bilen hemåt. Det var lugnare med trafik idag, så ganska snart var vi framme vid Ekols krog där lunchen intogs. Väl hemma vid päronen fick vi fika och lite välbehövlig vila och svalka. Sen tog jag min bil och drog hemåt till en lycklig katt – äntligen kom matte hem igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar